Programmet for Kubenseminaret; Yrkesfagenes år
WorldSkills Norway har fått i oppdrag å organisere prosjektåret, og de har også regien for Skole-NM i april (for elever i videregående skole) og Yrkes-NM i oktober (for lærlinger og unge fagarbeidere).
Hva er Yrkesfagenes år?
- En omdømmekampanje på nett og i sosiale medier
- Synliggjøring av aktiviteter knyttet til yrkesopplæring og arbeidslivet
- Åpen for alle som vil være med å bygge omdømme til yrkesfagene
Hva skal kampanjen?
- Øke innsikten om yrkesfag og arbeidslivet
- Øke unges interesse for yrkesfaglige utdanningsvalg og karrierer
- Øke antall lærebedrifter og læreplasser
Målgrupper:
- Elever i ungdomstrinnet og videregående skole
- Rådgivere, lærere og foresatte
- Arbeidsgivere og tillitsvalgte
- Allmennheten
Økt satsning og budsjett
Til prosjektet Yrkesfagenes år og Skole-NM er det bevilget 5 millioner, og regjeringen foreslår også å øke satsningen på yrkesfag med 40 millioner i 2018 (statsbudsjettet.no).
På hjemmesiden til WorldSkills Norway kan du lese mer om gjennomgangen av prosjektet på informasjonsmøtet som var 15.desember. Prosjektleder for kampanjeåret, Benedikte Sterner oppsummerer: «Vi har behov for at flere oppdager hvorfor man bør velge yrkesfag. Dette er viktig for både samfunnet og arbeidslivet.»
Øvrig info
- Hovedambassadør for kampanjeåret er Marco Elsafadi: «Klemmefremmer» og tidligere norsk basketballspiller, kjent fra Mesternes Mester (wikipedia.org)
- Kick-off for Yrkesfagenes år går av stabelen 1.februar i Trondheim
- Offisielle hashtags: #yrkesfagenesår #mittyrkesfag
Kilder: