Hovedseksjon

Yrkesfagenes år på Kubenseminaret i april

Logo yrkesfagenes år

Programmet for Kubenseminaret; Yrkesfagenes år

 

WorldSkills Norway har fått i oppdrag å organisere prosjektåret, og de har også regien for Skole-NM i april (for elever i videregående skole) og Yrkes-NM i oktober (for lærlinger og unge fagarbeidere).

Hva er Yrkesfagenes år?

  • En omdømmekampanje på nett og i sosiale medier
  • Synliggjøring av aktiviteter knyttet til yrkesopplæring og arbeidslivet
  • Åpen for alle som vil være med å bygge omdømme til yrkesfagene

Hva skal kampanjen?

  • Øke innsikten om yrkesfag og arbeidslivet
  • Øke unges interesse for yrkesfaglige utdanningsvalg og karrierer
  • Øke antall lærebedrifter og læreplasser

Målgrupper:

  • Elever i ungdomstrinnet og videregående skole
  • Rådgivere, lærere og foresatte
  • Arbeidsgivere og tillitsvalgte
  • Allmennheten

 

Økt satsning og budsjett

Til prosjektet Yrkesfagenes år og Skole-NM er det bevilget 5 millioner, og regjeringen foreslår også å øke satsningen på yrkesfag med 40 millioner i 2018 (statsbudsjettet.no).

På hjemmesiden til WorldSkills Norway kan du lese mer om gjennomgangen av prosjektet på informasjonsmøtet som var 15.desember. Prosjektleder for kampanjeåret, Benedikte Sterner oppsummerer: «Vi har behov for at flere oppdager hvorfor man bør velge yrkesfag. Dette er viktig for både samfunnet og arbeidslivet.»

 

Øvrig info

  • Hovedambassadør for kampanjeåret er Marco Elsafadi: «Klemmefremmer» og tidligere norsk basketballspiller, kjent fra Mesternes Mester (wikipedia.org)
  • Kick-off for Yrkesfagenes år går av stabelen 1.februar i Trondheim
  • Offisielle hashtags: #yrkesfagenesår #mittyrkesfag

 

Kilder:

WorldSkills Norway

Wikipedia

statsbudsjettet.no